تبلیغات
جمال آفتاب - بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظه الله) در اجتماع بزرگ مردم قم‌

جمال آفتاب

              اوقات خوش آن بود که با دوست به سر رفت              باقی همه بی حاصلی و بی خبری بود 



11 ذى‌القعده 1431

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للَّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على  سیّدنا و نبیّنا ابى القاسم المصطفى محمّد و على اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین سیّما بقیّةاللَّه فى الأرضین‌

تبریك عرض میكنم میلاد مسعود حضرت ثامن‌الائمه (علیه الاف التّحیّة و الثّناء) و همچنین دهه‌ى كرامت و میلاد حضرت فاطمه‌ى معصومه (سلام اللَّه علیهما) را. از خداوند متعال خیلى سپاسگزارم كه توفیق عنایت كرد بار دیگر در جمع شما مردم عزیز قم در این شهر پرخاطره و باعظمت ملاقات و دیدارى داشته باشم. شهر قم شهر علم است، شهر جهاد است، شهر بصیرت است. بصیرت مردم قم یكى از آن نكات بسیار مهمى است كه در طول این سى و چند سال همواره خود را نشان داده است. جالب است كه پیدایش شهر قم هم ناشى بود از یك حركت جهادى و توأم با بصیرت. یعنى خاندان اشعریون كه آمدند این منطقه را محل سكونت خودشان قرار دادند، در واقع اینجا را پایگاهى كردند براى نشر معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)؛ یك مجاهدت فرهنگى را در اینجا شروع كردند. اشعریون قبل از آنكه به قم بیایند، جهاد در میدان نبرد هم انجام داده بودند؛ جهاد نظامى هم كرده بودند؛ بزرگِ اشعریون در ركاب جناب زیدبن‌على (علیهماالسّلام) مبارزه كرده بود؛ لذا بود كه حجاج‌بن‌یوسف بر اینها خشم گرفت و اینها مجبور شدند بیایند و این منطقه را با تلاش خود، با بصیرت خود، با دانش خود، منطقه‌ى علم قرار بدهند. همین هم موجب شد كه حضرت فاطمه‌ى معصومه (سلام اللَّه علیها) وقتى به این ناحیه رسیدند، اظهار تمایل كردند كه به قم بیایند؛ به خاطرِ بودن همین بزرگان اشعریون. آنها رفتند از حضرت استقبال كردند، حضرت را به این شهر آوردند و این بارگاه نورانى از آن روز و از بعد از وفات این بزرگوار در این شهر نورافشانى میكند. مردم قم كه پدید آورنده‌ى این حركت عظیم فرهنگى بودند، از آن روز پایگاه معارف اهل‌بیت را در این شهر تشكیل دادند و صدها عالم، محدث، مفسر و مبیّن احكام اسلامى و قرآنى را به شرق و غرب دنیاى اسلام فرستادند. از قم، علم به اقصاى خراسان و اقصاى عراق و شامات رفت. این، بصیرت آن روزِ مردم قم است؛ كه پیدایش قم بر اساس جهاد و بصیرت شد.



 در دوران معاصر ما هم عیناً همین مسئله اتفاق افتاد؛ یعنى قم پایگاه برترین معارف اسلامى و الهى شد و به بركت مجاهدت و بصیرت و حضور علماى بزرگ، سرچشمه‌اى در این نقطه جوشید كه شرق و غرب دنیاى اسلام از آن بهره‌مند شده‌اند.

 من دو مقطع مهم را یادآورى میكنم، كه در این دو مقطع مهم قمى‌ها حقیقتاً نقش ایفاء كردند؛ نقشهاى مؤثر و ماندگارى را مردم قم در این دو مقطع به وجود آوردند: یكى مقطع عاشوراى سال 42 و پانزده خرداد كه دو روز بعد از عاشورا بود. روز عاشورا در همین مدرسه‌ى فیضیه مردم قم جمع شدند، فریاد و غریو امام را شنیدند، جانهاشان را لبریز كردند و دو روز بعد كه خبر دستگیرى امام بزرگوار را شنیدند، در صحن مطهر اجتماع كردند. این حركت عظیم آنها موجب شد كه نهضت روحانیت به رهبرى امام بزرگوارمان در حصار حوزه محبوس و محصور نماند؛ بیاید وارد جامعه شود. پیشرو این كار، قمى‌ها بودند و این كار بزرگ را انجام دادند.

 مقطع دیگر، مقطع سال 56 است كه عمق توطئه‌ى دشمن را در اهانت به امام بزرگوار درك كردند؛ فهمیدند مسئله چیست؛ صرفاً این نیست كه خواسته‌اند به امام بزرگوار اهانتى بكنند. در شهر قم، اولین تظاهرات مردمىِ گسترده علیه آن حركت خائنانه به وجود آمد. خون جوانان قمى در این خیابانها، در همین خیابان ارم، در خیابان چهارمردان بر روى زمین ریخته شد؛ جان دادند؛ با خون خودشان صدق سخن خودشان را اثبات كردند. در طول این سى سالِ بعد از پیروزى انقلاب، باز در همه‌ى مقاطع، این مردم مردمى هستند كه با اخلاص، با صدق و صفا و با بصیرتِ مثال زدنى وارد میدان شدند. دشمن براى قم برنامه داشت، طرح داشت؛ اگر مردم قم بیدار نبودند، بابصیرت نبودند، طرحهاى دشمنان درباره‌ى قم، طرحهاى خطرناكى بود. بیدارى مردم و حضور حوزه‌ى علمیه در این شهر موجب شده است كه این شهر پایگاه بصیرت باشد.

 مراجع بزرگى از زمان مرحوم آیةاللَّه حائرى - مؤسس حوزه‌ى علمیه - در این شهر حضور داشتند؛ مرحوم آیةاللَّه بروجردى تا مراجع اخیر؛ مرحوم آیةاللَّه گلپایگانى، مرحوم آیةاللَّه اراكى، مرحوم آیةاللَّه مرعشى، مرحوم آیةاللَّه بهجت. امروز هم بحمداللَّه مراجع بزرگى در این شهر حضور دارند، فضلاى برجسته‌اى هستند؛ حوزه‌ى علمیه مایه‌ى بركت است و این شهر صادق و داراى بصیرت و مجاهد فى سبیل اللَّه نشان داده است كه قدر حوزه را میداند، قدر روحانیت را میداند، در هنگام لازم حضور خود را نشان میدهد. و این همان شهرى است كه به خاطر برخاستن آن مرد بزرگ دوران، حضرت امام خمینى، پایگاه و امید انقلاب است.

 وقت صحبت كردن ما در این جمع عظیم، وقت محدودى است. متأسفانه ما در راه، به خاطر محبت مردم، در خیابانها زیاد معطل شدیم؛ لذا وقت گذشت. من فقط چند جمله‌ى كوتاه عرض میكنم.

 اولاً قم خاستگاه انقلاب است. مذهبى‌ترین شهر كشور، پایگاه و خاستگاه بزرگترین انقلاب دوران معاصر شد. این معنایش چیست؟ این معنایش این است كه همه‌ى دنیا بدانند این انقلاب، یك انقلاب دینى و مذهبى است؛ هیچ تفسیر به رأیى، هیچ تفسیر مادى‌اى از این انقلاب نمیشود كرد؛ خاستگاهش قم است؛ رهبرش یك فقیه، یك فیلسوف، یك عالم بزرگ، یك روحانى معنوى است. شناسنامه‌ى انقلاب، اینجور در همه‌ى دنیا شناخته شده است. این یك نكته است.

 دنباله‌ى این نكته این است كه دشمنان این انقلاب وقتى خواسته‌اند در طول این مدت به این انقلاب و این نظام صدمه‌اى وارد كنند، آماج حملات آنها چه بوده است؟ آماج حملات دشمنان، دو نقطه‌ى اساسى است: یكى دین، یكى مردم و وفادارى آنها. میدانند كه اگر این انقلاب، یك انقلاب دینى نبود، قدرت مقاومت نداشت؛ چون دین است كه پیروان خود را از تسلیم شدن در مقابل ظلم منع میكند، به مقابله‌ى با ظالم تشویق میكند؛ عدالت و آزادى و معنویت و پیشرفت را به زندگى انسانها پیشنهاد میكند. این، خصوصیت دین است. پس آن نظامى كه بر مبناى دین باشد، معنى ندارد كه تسلیم فشار و زور دشمنان و زورگویان و زیاده‌طلبان بشود. اگر عنصر دین در این انقلاب نبود، ممكن بود مسئولین انقلاب و سركردگان انقلاب با گرفتن یك امتیازى در مقابل دشمن كوتاه بیایند و راه را براى سلطه‌ى دوباره‌ى دشمن باز كنند؛ اما چون دین ستون فقرات این انقلاب است، چنین چیزى تاكنون پیش نیامده است و بعد از این هم پیش نخواهد آمد.

 درس بزرگ امام عزیز ما به ما و به همه‌ى ملت همین بود؛ به نیروى خودتان ایمان داشته باشید، در افزایش این نیرو به صورت روزافزون تلاش كنید و به خداى متعال و وعده‌ى الهى اطمینان داشته باشید؛ اگر ایستادگى كردید و با تدبیر حركت كردید، مطمئن باشید كه نصرت الهى با شما همراه است. این، خصوصیت دیندار بودن مردم و دینى بودن این انقلاب و نظام اسلامى است.

 مردمى بودن، یعنى این انقلاب از سوى مردم وفادارانه مورد حمایت قرار بگیرد؛ نظام اسلامى از سوى مردم مورد تأیید و حمایت و پشتیبانى كامل قرار بگیرد. این هم در طول این مدت تأمین بوده است.

 اگر حضور مردم نمیبود، اگر فاصله‌ى بین مردم و نظام ایجاد میشد، نظام نمیتوانست در مقابل دشمنان مقاومتى بكند. این حضور مستحكم مردم است كه پشتوانه‌ى ایستادگى مسئولان است. این، دو تا نقطه‌ى اصلى است؛ دین و مردم. لذا دشمن هم همینها را آماج حملات خود قرار داده است؛ دین را یك جور، وفادارى و اعتقاد مردم را یك جور. اینكه شما ملاحظه میكنید از سالهاى دهه‌ى 60، از دوران حیات بابركت امام، چه دشمنان بیرونى و چه مزدوران یا نوكران بى‌مزد و منت آنها از داخل، مقدسات دینى را، حقایق دینى را، بیّنات اسلامى را مورد تردید و انكار قرار دادند، این یك چیز تصادفى نبوده است؛ روى این تكیه داشته‌اند. این مسئله از ماجراى سلمان رشدى آغاز شد تا فیلمهاى ضد اسلام هالیوودى، تا كاریكاتورها، تا قرآن‌سوزى، تا حوادث گوناگونى كه علیه اسلام در این گوشه و آن گوشه اتفاق افتاد، براى اینكه ایمان مردم را به اسلام و مقدسات اسلامى كم كنند. در داخل كشور، از طرق مختلف، پایه‌هاى ایمان مردم، بخصوص نسل جوان را متزلزل كنند؛ از اشاعه‌ى بى‌بندوبارى و اباحیگرى، تا ترویج عرفانهاى كاذب - جنس بدلى عرفان حقیقى - تا ترویج بهائیت، تا ترویج شبكه‌ى كلیساهاى خانگى؛ اینها كارهائى است كه امروز با مطالعه و تدبیر و پیش‌بینى دشمنان اسلام دارد انجام میگیرد؛ هدفش هم این است كه دین را در جامعه ضعیف كند.

 در زمینه‌ى تضعیف وفادارى مردم نسبت به نظام هم كارهاى زیادى میكنند: شایعه میسازند، براى اینكه مردم را از مسئولین كشور، از رؤساى قوا مأیوس كنند. تخم بدبینى میپراكنند. هر كار شایسته‌ى باارزشى كه در سطح كشور انجام بگیرد، این را در وسائل تبلیغات گوناگون مورد تردید قرار میدهند. اگر ضعفهائى هست، چند برابر میكنند و نقاط قوت را نشان نمیدهند، براى اینكه مردم را ناامید كنند، بخصوص نسل جوان را ناامید كنند. افق آینده را در مقابل نسل جوان و مردم تیره و تار نشان میدهند، براى اینكه مردم را از صحنه خارج كنند. لیكن نكته‌ى اساسى این است كه دشمنان ملت ایران و دشمنان نظام اسلامى در طول این سى و دو سال، همه‌ى تلاشى را كه در این دو مورد انجام داده‌اند، سرمایه‌گذارى‌هاى خسارتبارى بوده است؛ نتیجه‌اى نگرفتند و شكست قطعى خوردند. آنها خیال میكردند میتوانند مردم را از نظام اسلامى جدا كنند. روزبه‌روز كه گذشته است، مى‌بینید مردم پایبندى‌شان به مسائل دینى و ارزشهاى معنوى بیشتر شده است. كِى در كشور ما این همه جوان در مراسم معنوى شركت میكردند؛ در مراسم عبادى ماه رمضان، در روز عید فطر؟ این اجتماعات عظیم، این روشن‌بینى مردم در زمینه‌ى مسائل سیاسى سابقه نداشته است. بعد از اهانتى كه در روز عاشوراى سال 88 به وسیله‌ى یك عده تحریك شده نسبت به امام حسین انجام گرفت، دو روز فاصله نشد كه مردم در روز 9 دى توى خیابانها آمدند و موضع صریح خودشان را علنى ابراز كردند. دستهاى دشمن و تبلیغات دشمن نه فقط نتوانسته مردم را از احساسات دینى عقب بنشاند، بلكه روزبه‌روز این احساسات تندتر و این معرفت عمیق‌تر شده است.

 بدون تردید دشمن در جدا كردن مردم از نظام اسلامى شكست خورده است. سال گذشته در انتخابات، چهل میلیون مردم كشور پاى صندوقهاى رأى رفتند. در واقع یك رفراندوم چهل میلیونى به نفع نظام جمهورى اسلامى و به نفع انتخابات انجام گرفت؛ همین بود كه دشمن را عصبانى كرد. خواستند با فتنه اثر آن را از بین ببرند، اما این را هم نتوانستند انجام دهند. مردم در مقابل فتنه هم ایستادند. فتنه‌ى سال 88 كشور را واكسینه كرد؛ مردم را بر ضد میكروبهاى سیاسى و اجتماعى‌اى كه میتواند اثر بگذارد، مجهز كرد؛ بصیرت مردم را بیشتر كرد.

 سالهاى گذشته در برخى مطبوعات كشور، بعضى افراد مدعى فهم و دانش، علیه دین، علیه مبانى اسلامى افاداتى مینوشتند؛ اینها هم در مردم اثرى نكرد. این را توجه داشته باشید؛ دشمنان دو نكته‌ى اساسى را در باب دین دارند دنبال میكنند؛ چون دیده‌اند كه این دو نقطه در زندگى مردم چقدر تأثیرگذار است: یكى مسئله‌ى اسلام منهاى روحانیت است؛ چون دیده‌اند كه روحانیت در جامعه‌ى ایرانى چه تأثیر شگرفى را به وجود آورد و بر حركت مردم گذاشت. البته از قبل از انقلاب هم این زمزمه‌ها را میكردند. حضور روحانیون در انقلاب و پیشروى آنها در انقلاب، موقتاً این معنا را از صحنه خارج كرد؛ اما باز شروع كردند. یكى هم اسلام منهاى سیاست است، جدائى دین از سیاست است. اینها از جمله‌ى چیزهائى است كه امروز دارند با اصرار فراوان در مطبوعات، در نوشته‌جات، در وسائل اینترنتى ترویج میكنند. مسئله براى آنها اهمیت دارد. این را توجه داشته باشیم؛ هر آنچه را كه دشمن بر روى آن تكیه میكند و نقشه‌ى راه دشمن و طرح كلى دشمن بر روى آنها متمركز است، او میتواند براى ما هم یك طرح كلى و نقشه‌ى راهى را در اختیار بگذارد. همان چیزى را كه آنها آماج حمله قرار میدهند، ما باید توجه داشته باشیم و بدانیم كه آنها را بایستى حفظ كنیم، باید بر روى آنها تكیه كنیم: حضور مردمى و معارف دینى و اسلامى.

 از سال 58 و 59 تحریم را علیه كشور ما شروع كردند؛ لیكن این تشدید تحریمها در واقع براى این است كه روى مردم فشار بیاید و مردم از نظام اسلامى جدا شوند. خوشبختانه هم مسئولین گفتند، هم مردم اعلان كردند، هم عملاً نشان داده شد كه این تحریمها به توفیق الهى اثر قابل توجهى بر زندگى مردم نخواهد گذاشت و مردم كه آن زحمات و مشكلات دهه‌ى 60 و اوائل انقلاب را تحمل كردند، امروز با پیشرفتهاى عظیمى كه پیدا شده است، اطمینانشان بیشتر و امیدشان به آینده روشن‌تر است و در مقابل دشمن مى‌ایستند و توطئه‌ى دشمن را خنثى میكنند.

 براى اینكه به نماز اول وقتِ مؤمنین ضربه‌اى نخورد، من به طور مختصر چند اصل را براى رفتار خودمان - با توجه به نقشه‌ى دشمن - مطرح میكنم.

 یك مسئله، مسئله‌ى وحدت كلمه‌ى ملى است. مخاطب این، هم خواصند، هم عامه‌ى مردم. مسئله‌ى وحدت را باید جدى گرفت. من درباره‌ى وحدت كلمه‌ى مردم خیلى صحبت كردم، یك خصوصیات و شاخصهائى هم گفتم. صرف اینكه كسى بگوید ما طرفدار وحدتیم، كافى نیست؛ شاخصهائى دارد، علامتهائى دارد.

 مسئله‌ى دیگر، همبستگى روزافزون مردم و خواص با سه قوه است. همبستگى با قواى سه گانه‌ى كشور باید روزبه‌روز بیشتر شود، باید كمك بشوند؛ بخصوص قوه‌ى مجریه كه بارهاى زیادى را بر دوش دارد. این شایعه درست كردن و زحمات را ندیده گرفتن، به هیچ وجه صلاح كار كشور و آینده‌ى كشور نیست.

 نكته‌ى سوم، تقویت ایمان دینى، تأمین نیازهاى فكرى و استفهامهاى نسل جوان است؛ كه این عمدتاً متوجه به روحانیت و حوزه‌هاى علمیه است. دائماً شبهه القاء میكنند؛ باید به طور دائم و به‌روز پاسخ شبهه‌ها را داد.

 نكته‌ى چهارم، معرفى درست و شایسته‌ى روحانیت است؛ كه این فقط وظیفه‌ى خود روحانیون نیست. روشنفكران و آگاهان میتوانند نقش روحانیت را در كشور نشان بدهند و نشان بدهند كه در مقاطع حساس، روحانیت، بخصوص مراجع معظم و بزرگان حوزه‌هاى علمیه، از چه مشكلاتى و چه گذرگاه‌هاى سختى توانسته‌اند جامعه را عبور بدهند.

 مسئله‌ى دیگر، تلاش جوانان براى بصیرت‌افزائى است. خود جوانها باید در این زمینه تلاش كنند. دشمن را باید شناخت، روشهاى دشمن را باید شناخت؛ این كارى است كه بر عهده‌ى خود جوانهاست.

 نكته‌ى بعدى كه براى فهرست كارهاى لازم امروز ما بایستى مورد توجه قرار بگیرد، مسئله‌ى پیشرفت علم و حركت در جهت نقشه‌ى جامع علمى كشور است؛ همین كارى كه پنج شش سال است بحمداللَّه حركت بهترى پیدا كرده است، پیشرفتهاى خوبى انجام گرفته است. بایستى بیشتر تلاش كرد. ان‌شاءاللَّه این حركت، شتابنده‌تر شود. لازم است حركت شتابنده‌ى دیگرى در داخل حوزه‌هاى علمیه انجام بگیرد؛ كه در این باره ان‌شاءاللَّه با دوستان و برادران و خواهران عضو حوزه‌ى علمیه صحبت خواهیم كرد.

 كار مهم دیگر - كه مخاطب و مسئول آن، دولت است - اهتمام به رفع عوامل نارضائى و مشكل‌ساز براى مردم است: مسئله‌ى معیشت، مسئله‌ى اشتغال، مسئله‌ى سامانه‌هاى ادارى، مسئله‌ى منصوبان دستگاه‌ها - بخصوص در سطوح بالا - مسئله‌ى شهردارى‌ها، مسئله‌ى نیروى انتظامى، كه مباشراً و مستقیماً با مردم روبه‌رو هستند و میتوانند بسیارى از مشكلات مردم را برطرف كنند یا خداى نكرده نارضائى‌هائى به وجود بیاید. بنابراین دستگاه‌ها در مسائل گوناگون، اهتمام و هماهنگى داشته باشند؛ هماهنگى و هم‌افزائى داشته باشند؛ اختلاف وجود نداشته باشد؛ كه این هم مربوط به دستگاه‌هاى دولتى است.

 چند جمله راجع به شهر قم عرض بكنم. قم خاستگاه انقلاب است؛ محل ولادت این حادثه‌ى عظیم و پدیده‌ى بزرگ تاریخى كشور ما و همه‌ى جهان است. نگاه بین‌المللى به قم، یك نگاه ویژه است؛ علاوه بر اینكه رفت و آمد به اینجا از كشورهاى گوناگون وجود دارد. آن كسانى هم كه به دلائلى، به ملاحظاتى رفت و آمد نمیكنند، نسبت به این شهر حساسیت دارند، یك نگاه ویژه‌اى دارند، حوادث این شهر را دنبال میكنند. همین اجتماع عظیم امروز شما مورد توجه قرار میگیرد. ممكن است در تبلیغات هم نیاورند، نگویند؛ اما آن كسانى كه سیاست‌ساز هستند و سیاست را آنها در واقع تولید میكند، آنها مى‌بینند، محاسبه میكنند و نگاه بین‌المللى دارند. بزرگترین حوزه‌ى علمیه‌ى علوم اسلامى در دنیاى اسلام، در این شهر است. هیچ حوزه‌اى از حوزه‌هاى علمیه به عظمت حوزه‌ى علمیه‌ى قم نیست. اینجا قطب زیارتى و معنوى است؛ اینجا حرم حضرت معصومه، این بارگاه باشكوه قرار دارد؛ مسجد جمكران در اینجا بنا شده است؛ حرم امامزاده‌هاى گوناگون در این شهر واقع شده است؛ كه هر یك از این امامزاده‌هائى كه در خیابانهاى قم مدفون هستند، اگر در هر شهرى بودند، مركز و محور آن شهر قرار میگرفتند. اینها همه ظرفیتهاى ملى و بین‌المللى و كاركردهاى این شهر مقدس است.

 قم چون از دوران طاغوت مغضوب دستگاه حكومت بود، متأسفانه عقب‌افتادگى‌هاى متراكمى دارد. این عقب‌افتادگى‌ها را باید مسئولین محترم با جدیت و بسرعت برطرف كنند. البته در طول سالهاى بعد از انقلاب كارهاى زیادى شده است. از سال 79 به این طرف كه شهر تبدیل به استان هم شده بود، اعتبارات بیشترى داده شده است. آنطورى كه به من گزارش دادند، از سال 84 به بعد اوج صرف اعتبارات در این شهر بوده. بنابراین كارهاى بسیار خوبى انجام گرفته است؛ اما بایستى همه‌ى این كارها تكمیل بشود، تتمیم بشود و این شهر، هم از لحاظ نیازهاى مردم، هم از لحاظ چهره‌ى شهرى، آنچنان كه شایسته‌ى مردم قم است، پیشرفت كند. این عقب‌افتادگى‌هاى انباشته اگر بخواهد برطرف شود، كار سخت لازم است.

 از مهمترین نیازهاى این شهر، مسئله‌ى آب است؛ كه از چند سال پیش این مسئله به صورت جدى تعقیب شده است، دنبال شده است. كارهاى بسیار خوبى انجام گرفته است. بخش مهمى از كار انجام گرفته، كه لازم است ما از دست‌اندركاران این كار تقدیر كنیم؛ اما از مسئولین محترم این كار میخواهیم كه آبى را كه از راه دور و از سرچشمه‌هاى دز براى قم مى‌آید، هرچه زودتر به قم برسانند. این نیاز اساسى و بزرگ مردم قم باید انجام بگیرد.

 مسئله‌ى كشاورزى قم هم مهم است. شنیدم قرار است از تهران به منطقه‌ى مسیله آب آورده شود و كشاورزى قم كه یك روزى در این مناطق خیلى برجسته بود، باز هم ان‌شاءاللَّه رونق پیدا كند.

 صنایع دستى قم، بخصوص فرش نامدار قم باید مورد حمایت و تأیید قرار بگیرد، كه ان‌شاءاللَّه ما در این سفر تأكیدهاى لازم را به مسئولین میكنیم.

 آنچه را كه من تأكید میكنم، معمارى و شهرسازى قم است. امروز كارهاى بزرگى در قم دارد انجام میگیرد، ساخت و سازهائى انجام میگیرد؛ حتماً در این معمارى‌ها باید ملاحظه كنند كه معمارىِ اسلامى باشد؛ نمادهاى انقلاب در این شهر، در معمارى‌ها مشاهده شود؛ چون اینجا شهر اسلام و شهر انقلاب است.

 نكته‌ى آخر هم این است كه مسئولین محترم در این شهر اگر براى یك چیزى با همدیگر اختلاف دارند، نباید بگذارند این اختلاف با زندگى مردم تماسى پیدا كند و مردم را دچار مشكل كند. دستگاه‌هاى مختلفى با هم اختلافاتى دارند كه ممكن است به زندگى مردم تماس پیدا كند؛ اینها را من اینجا یادداشت كرده‌ام، كه دیگر ذكر نمیكنم؛ لیكن توصیه‌ى كلى من این است كه همه دست به دست هم بدهند؛ مسئولین دولتى با همكارى و هم‌افزائى به مردم خدمت كنند؛ مردم هم با پشتیبانى از آنها و با این حضور عظیمى كه خوشبختانه همیشه از خودشان نشان داده‌اند، بتوانند كارى را كه در این برهه‌ى از زمان در این كشور انجام گرفته است، به سرانجام برسانند و فوائد آن را به دنیاى اسلام نشان دهند.

 پروردگارا! به محمد و آل محمد بركات خود را بر این مردم عزیز و بر همه‌ى ملت ایران نازل بفرما. پروردگارا! ما را نسبت به مجاهدتها و تلاشهاى كسانى كه این حركت عظیم را تا اینجا رساندند، قدردان قرار بده. پروردگارا! به حق محمد و آل محمد ما را سربازان حقیقى اسلام قرار بده. مسئولین و خدمتگزاران عزیز كشور را توفیق و تأیید عنایت بفرما. به توفیق خود و عون و كمك خود، كمك به مردم و خدمت به مردم را در برنامه‌هاى آنها آسان بفرما. قلب مقدس ولى عصر (ارواحنا فداه) را از ما راضى بفرما. ما را از یاران آن بزرگوار در حضور و غیبتش قرار بده.

    والسّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته‌

امتیاز به این مطلب امتیاز به این مطلب


لینکدونی

نویسندگان

نظرسنجی

    نظر شما در مورد مطالب وبلاگ، چگونه است؟






  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :